ΠΕΡΙΚΛΕΟΥΣ ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΤΟΥ ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ: ΣΥΝΘΕΣΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΣΜΟΥ

ΝΙΚΟΛΕΤΣΕΑ ΧΡ. ΓΕΩΡΓΙΑ, ΠΕΡΙΚΛΕΟΥΣ ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΤΟΥ ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ: ΣΥΝΘΕΣΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΣΜΟΥ, ΠΑΤΡΑ, 2012 (σελ. 280).


ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΕΡΓΟΥ: Το συμπέρασμα που προκύπτει αβίαστα μέσα από τη μελέτη αυτού του βιβλίου είναι πως ο Επιτάφιος λειτούργησε ως χωνευτήριο ιδεολογικών αντιπαραθέσεων που με τη σειρά τους αντανακλούσαν τους έντονους πολιτικούς και κοινωνικούς αγώνες της αρχαίας ελληνικής κοινωνίας του 5ου αι. μ. Χ. Μέσα από το κείμενο του Επιταφίου, όμως, δεν γίνεται εύκολα αντιληπτός, ούτε ο απόηχος αυτών των αγώνων, που σφράγισαν τις εξελίξεις στην εποχή τους κατά τέτοιο τρόπο, ώστε ακόμα και σήμερα η διαμόρφωση του αθηναϊκού πολιτεύματος να συνιστά σημείο αναφοράς και αντικείμενο μελέτης. Οι επιλογές του δημιουργού του Επιταφίου, αποτελούν προϊόν σκόπιμης ενέργειας. Στόχος του είναι να αμβλύνει τις αντιθέσεις, να γεφυρώσει τα χάσματα, να ζεύξει αρμονικά, ιδεολογήματα που, σε μια πρώτη προσέγγιση, συνιστούσαν οξύμωρα διανοητικά σχήματα. Η δυναμική σύνθεση, τόσο των παραδοσιακών, όσο και νεωτεριστικών στοιχείων στο κείμενο αυτό, παρέχει το απαραίτητο ιδεολογικό θεμέλιο για την πραγμάτωση της ηγεμονικής πολιτικής της δημοκρατικής πόλης των Αθηνών, μέσα από τη «νομιμοποίηση» του δόγματος για την υπεροχή του δυνατού σε κάθε επίπεδο.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΟΝ ΗΡΟΔΟΤΟ: ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Ο ΜΙΤΟΣ ΤΩΝ ΑΤΡΕΙΔΩΝ

CONNAISSANCE HELLENIQUE / Ο ΛΥΧΝΟΣ

ΕΚΤΕΛΕΣΜΕΝΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ

ΝΑΥΣΤΑΘΜΟΣ ΣΕ ΕΓΡΗΓΟΡΣΗ